Piros alma csoport

Középső csoport 2023/2024

„ Amit csak hall az ember könnyen elfelejti, amit lát is, már inkább megjegyzi, de amiben Ő maga is tevékenyen részt vesz, az bizonyosan bevésődik az emlékezetébe!”

/Kodály/

Csoportunk magja már túl a beszoktatáson, igazi középső csoportos kisgyermek. Elindultak az önállóság útján, megszokták és biztonsággal végzik az óvodai napirendet. Az új kisgyerekeknek példát mutatva végzik a tevékenységeket. Több időt szentelünk az év elején csoportunkba került kisgyermekekre, hogy önálló próbálkozásaikkal és a felnőttek segítségével Ők is hamarosan eljuthassanak erre a szintre. A közösség elfogadása, az alkalmazkodás legfőképpen a játék által valósul meg, mely kiegészül érzelmi neveléssel is. Ehhez egyik eszközünk a mese. A mindennapos mesehallgatás alkalmat ad értelmi és érzelmi nevelésre is (szókincs, anyanyelv, erkölcsi normák). A drámajátékot is alkalmazzuk, hogy a gyermekek megnyíljanak, kiélhessék kreativitásukat, fantáziájukat, gyakorolják az egymással való kommunikációt, kapcsolatteremtést. Biztosítjuk a legideálisabb feltételeket a szabad játékhoz. Játékeszközöket, helyet, időt arra, hogy a gyermek alkothasson, felfedezzen, problémát megoldhasson, együttműködjön, alkalmazkodhasson. Ez az értelmi fejlesztés legfontosabb és legfejlesztőbb módja. A játék hatékonyságát növelve céltudatosan kezdeményezünk fejlesztő, élményt adó tevékenységeket is. Indirekt módon valósul meg a „ tanulás”.Megragadjuk az alkalmakat a gyermek kíváncsisága általi tevékenység vágy-, cselekvési vágy kielégítésére, a spontán tanulásra, utánzásra, egymástól tanulásra, a tevékenységek gyakorlásával történő tapasztalatszerzésre. Így ismerik meg a környező világukat, jelenségeket, minden oldalról fejlődik személyiségük.

Kiemelt figyelmet fordítunk a környezettudatosság megalapozására, mely a Zöld óvoda projekt keretében valósul meg. Példamutatással, a napi tevékenységeinkkel megalapozzuk a gyermekek tudatos környezeti kultúra iránti igényét. Célunk, hogy a gyermekek pozitív attitűddel álljanak hozzá a környezetvédelemhez, ismerjék meg a fenntarthatóság fogalmát, vegyenek részt az óvodai zöld-jeles napokon és érezzék át ezek fontosságát.

Egyaránt fontos a gyermekek testi-lelki szükségleteinek kielégítése. A beszoktatással, a közösség elfogadásával a gyermek eléri azt a szintet, hogy biztonságban érzi magát, kiegyensúlyozottan játszik. Ehhez természetesen minden gyermeknek más- más időtartamra van szüksége. Ez alatt az idő alatt bátorítjuk, vigasztaljuk, játékba hívjuk: egyéni bánásmódot alkalmazunk. Szeretnénk, ha a csoportunkra jellemző lenne a nyílt kommunikáció, a vidámság, a találékonyság, a kezdeményező kedv.

Nem mellékesen a testi szükségletekre is figyelünk. Próbáljuk a legoptimálisabb feltételeket megteremteni a fejlődésükhöz a táplálkozást, mozgást, levegőzést tekintve. Az egészséges életmódra nevelés ezért áthatja a mindennapjainkat. Ez megalapozza a gyermekek jó közérzetét, komfort érzetét is. Tudatosítjuk a gyermekekben: a legfontosabb, hogy az egészségre mint értékre tekintsünk. Biztosítjuk számukra az egészséges, biztonságos környezetet, figyelmet fordítunk az egészség megőrző szokások kialakítására ( mozgás, levegőzés, folyadékpótlás, vitaminfogyasztás).

Ezeket a tevékenységeket és nevelési célokat pozitív, elfogadó, családias légkörben végezzük, mely az egyes gyermekekre is és kis közösségünkre is reményeink szerint pozitív hatással lesz.