Tulipán csoport

Nagy-középső 2023/2024

Ebben a tanévben nagycsoportosok lettünk. Létszámunk 25 fő. 7 kislány és 18 kisfiú alkotja a Tulipán csoportot. Idén, két újonnan érkező kisfiúval bővült a fiúk csapata. Már az első óvodába lépéstől fontos volt számunkra az élményekkel teli, jó hangulatú, gazdag tevékenységsort kínáló „közösségkovácsolás”, így az elmúlt időszakban igazi, kedves kis közösséggé fejlődött a Tulipán csoport. A közösségformáló erő, az egymáshoz tartozás érzése csodálatosan megmutatkozik a gyermekek viselkedésében, amelyre nagyon büszkék vagyunk. Szívvel-lélekkel azon dolgozunk, hogy nyitott, támogató és érzelmi biztonságot nyújtó légkört tudjunk kialakítani, amelyben a gyermekek jól érzik magukat.

Pedagógiai szemléletünkben a gyermekek iránti feltétlen tiszteletet, szeretetet és érdeklődést tartjuk a legfontosabbnak. Célunk az, hogy az óvodában együtt eltöltött idő „minőségi” legyen. A mai felfokozott életritmus mellett is, van időnk közösen „lecsendesedni” és rácsodálkozni a minket körülvevő természet szépségére, a néphagyományok derűs hangulatára és az egymás személyiségében rejlő kincsekre. Elhivatottak vagyunk abban, hogy a gyerekek, olyan szeretetteljes ölelésekkel térjenek haza nap, mint nap az óvodából, amelyek érzelmileg megérintik a lelküket és fejlesztően hatnak az egyéniségükre. Társas célkitűzéseink legfontosabbika, hogy ne csak magukat tiszteljék, hanem egymást is! Arra bíztatjuk a gyermekeket, hogy a konfliktusaikat próbálják meg kompromisszumkészen megoldani. Váljon természetes igényükké az egymáshoz való alkalmazkodás, a segítőkészség és tolerancia.

A Tulipán csoportos gyermekek nagyon érdeklődőek, jókedvűek, mosolygósak és tréfásak. Szívesen vesznek részt az általunk kezdeményezett tevékenységekben, amelyek kiválóan alkalmasak az intellektuális, valamint a motorikus képességek és a szocializáció fejlesztésére. Természetesen az óvodában eltöltött időben semmi sem történik „véletlenül”. Részünkről, minden játéknak és tevékenységnek tudatos és pontosan megtervezett célja van. Minden időt és lehetőséget kihasználunk az önfeledt, tartalmas játékra és a mozgásra. Sokoldalúan fejlesztjük a mozgáskoordinációt, egyensúlyérzéket, gyorsaságot, erőt, állóképességet, ügyességet. Fontosnak érezzük, hogy segítsünk kialakítani a gyermekekben az egészséges versenyszellemet, de a vereség elszenvedésének képességét is, a frusztrációs toleranciát, mint alapvető szociális kompetenciát. A napirendbe beépített rendszeres mozgás, lehetőséget nyújt még, a helyes testséma, téri orientáció és a szerialitás kialakulására. Ezenkívül az iskolai felkészítés hangsúlyos része a pontos szem-kéz koordináció megléte, ezért kiemelten segítjük a taktilis érzék, a grafomotorika és a finommotorika fejlődését. Kezdeményezéseink során megismerkednek a gyermekek az őket körülvevő világ természeti változásaival és a társadalmi hagyományokkal. Mindeközben fejlődik a figyelmük, memóriájuk, auditív és vizuális percepciójuk és kreativitásuk. A játékos tapasztalatszerzéssel összekötött számlálások során kialakul a gyermekek matematikai problémamegoldó gondolkodása, így képesek lesznek a logikai, ok-okozati összefüggések észrevételére. Naponta énekelünk és játszunk dalosjátékokat, amelyekkel a tiszta éneklésen kívül, derűvel, tánccal formáljuk a zenei ízlést is. Nagy hangsúlyt fektetünk a gyermekek beszédfejlesztésére, hiszen ez szintén iskolaérettségi szempont. Sok-sok verset, mesét mondunk, dramatizálunk, bábozunk és mesét „szövünk” együtt, mindannyiunk nagy örömére. Az anyanyelvi játékok közben fejlődik a gyermekek szókincse, beszédbátorsága, beszédfegyelme és beszédértése. Képessé válnak arra, hogy választékosan, összetett mondatokban fejezzék ki magukat, a magyar nyelv szabályai szerint.

Nevelésünket akkor érezzük sikeresnek, ha intelligens, önálló, helyes önértékelésű gyermekeket kísérhetünk majd az első osztályba, akik rendelkeznek szabály és feladattudattal, kitartóak feladataik elvégzésében, kiegyensúlyozott, harmonikus lelkületűek és boldogok.